Vilkår / betingelser

salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

Det som er viktig å merke seg i denne nettbutikken er at alle varer er bruktvarer og selger er privatperson. Varene selges i den stand de er. Eventuelle feil og mangler blir beskrevet på hvert produkt enten i beskrivelsen av produktet eller under tilleggsinformasjonen om dette.

1 - avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2 - partene

Selger er privatperson Ståle Gismervik og betegnes i det følgende somselger/selgeren.

Firmaet (enkeltmannsforetaket) Savage Studios – Ståle Gismervik, Søllerødvegen 36B, org.nr.: 884088682 er registrert og håndterer betalingsløsninger og fraktløsninger og er ikke å regne som selger.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende somkjøper/kjøperen.

3 - pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4 - avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5 - betalingen

Selgeren benytter 3. parts-leverandører for betalingstjenester som Klarna, Vipps og PayPal og krever dermed betaling for varen fra det tidspunkt den blir bestilt.

6 - levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant (som oftest Bring), har overtatt varen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Kjøper velger selv hvilken leveringsmåte ved utsjekk i nettbutikken. Det går også an å hente varen hos selger dersom dette avtales på forhånd. Bring benyttes til frakt av varen og varen blir pakket og innlevert nærmeste forsendelsessted av selger kort tid etter bestilling.

7 - risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6. I og med at varene i denne nettbutikken er brukte og ikke nye, selges de i den stand de er – som de er. Selger bestrever å beskrive varens eventuelle mangler etter beste evne.

8 - angrerett

Selger er privatperson og alle varer i butikken er bruktvarer og ikke nye produkter. Varene selges som de er beskrevet etter beste evne. Det vil dermed ikke være noen angrefrist som gjelder. Selger vil likevel forsøke å være imøtekommende, men kan i utgangspunktet ikke godta retur av varer som er kjøpt.

9 - forsinkelse og manglende levering - kjøpers rettigheter og plikter

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

10 - mangel ved varen - rettigheter og reklamasjonsfrist

Siden varene er brukte og selges som de er og selger her er en privatperson og ikke et firma, så begrenser kjøpers rettigheter seg. Dersom varen likevel er feilbeskrevet og har mangler som selger ikke har opplyst om må kjøper ta kontakt med selger så raskt som mulig og i alle fall innen 14 dager etter mottak av varen slik at selger og kjøper kan bli enige.

11 - garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10. Det gis ingen garanti fra selger på brukte varer som denne nettbutikken har.

12 personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Websiden krever ingen form for pålogging eller registrering av personoplysninger annet enn det som fremgår ved utsjekk.

13 konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengeligpåtelefon 23400500eller www.forbrukerradet.no.